Πέμπτη, 15 Ιουνίου 2017

Ο Εθνικισμός στην Τέχνη - 2ος κύκλος [#12]

Ρυθμός, τέχνη και πολιτισμός στο έργο του Όσβαλντ Σπένγκλερ

 

«Έτσι όμως αισθάνεται ο ξένος ολόκληρο τον πολιτισμό μας, την αποφασιστική κατεύθυνση των κλιτών των ναών μας και της διάρθρωσης των ορόφων όλων των προσόψεων, της προοπτικής βάθους της ζωγραφικής μας, την πορεία της τραγωδίας και της αφήγησης, αλλά και της τεχνικής και ολόκληρης της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής μας. Αυτόν τον ρυθμό τον έχουμε στο αίμα μας και γι’ αυτόν τον  λόγο δεν τον προσέχουμε. Αν συνυπάρξει με τον ρυθμό μιας ξένης ζωής, το αποτέλεσμα θα ήταν μια ανυπόφορη δυσαρμονία.»

 

Στο παραπάνω απόσπασμα από την «Παρακμή της Δύσης» του Σπένγκλερ, γίνεται αναφορά σε δύο θεμελιώδη ζητήματα. Από την μια πλευρά ότι η τέχνη απηχεί τον πολιτισμό και την ψυχοσύνθεση ενός λαού. Από την άλλη, ότι πραγματική τέχνη δεν μπορεί να υπάρξει μεταξύ αλλόφυλων, γιατί κάτι τέτοιο θα αποτελούσε «μια ανυπόφορη δυσαρμονία». Θα γίνει ενδελεχής ανάλυση και των δύο αυτών παραμέτρων.

Από το αν οι πίνακες εμφανίζουν προοπτική, δηλαδή βάθος, μέχρι τις προσόψεις αλλά και κάθε εκδήλωση ζωής ενός λαού , όλα αυτά τα στοιχεία αντικατοπτρίζουν έναν διακριτό πολιτισμό. Ακόμα και ο τρόπος ζωής και οι συναισθηματικές εκδηλώσεις αποτελούν δείγματα τέχνης. Σύμφωνα με τον ιστορικό φιλόσοφο όλα αυτά αποτελούν τον «ρυθμό» ενός λαού, ο οποίος και φαντάζει παντελώς ανοίκειος σε έναν διαφορετικό λαό.

Και σε αυτό το σημείο υπεισερχόμαστε στο δεύτερο δεδομένο, ότι όταν κάποιος λαός προσπαθήσει να βαδίσει στον ρυθμό ενός άλλου λαού, τότε το αποτέλεσμα είναι κακόγουστο και παράφωνο. Και αυτός ο συλλογισμός καταλήγει σε δύο συμπεράσματα. Αφενός πρόκειται για έναν λίβελλο κατά της ξενομανίας και της εμμονής με τα ξένα πρότυπα. Αφετέρου υποδεικνύει ότι μεταξύ ενός μεικτού πληθυσμού δεν μπορεί να υπάρξει πραγματισμός πολιτισμός και τέχνης παρά μόνο μια απέραντη παραφωνία.

Κλείνοντας, από την αρχιτεκτονική, μέχρι το θέατρο αλλά ακόμη και από την καθημερινότητα είναι φανερός ο πολιτισμός κάθε λαού, ο οποίος και είναι διακριτός και δεν πρέπει να αναμειγνύεται με διαφορετικούς «ρυθμούς» γιατί το αποτέλεσμα θα ήταν απλώς παράταιρο και αταίριαστο.

 

Αρχείο

Επισκέπτες Συνδεδεμένοι

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 53 επισκέπτες

Επικοινωνία

Φόρμα Επικοινωνίας

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.